loading...

WANITA INI DI JUAL KEPADA ISIS DAN DISEKSA SETIAP HARI..IKUTI PENGALAMNYA..!!


Kerana Berbeza Agama , Wanita Ini Dijual Ke ISIS dan Disiksa Setiap Hari ! Cerita Bagaimana Dia Boleh Bebas Dari Kumpulan Kejam Itu Amat Menyayat Hati Dan Seluruh Dunia Turut Prihatin …

Dia berdiri di sudut sana dengan tatapan mata yang kosong, darah segar mengalir dari tepi bibir dan hidungnya, dan tubuhnya penuh dengan parut akibat pukulan yang keras, dialah Lamiya Aji Bashar,mangsa yang disiksa oleh organisasi yang di benci satu dunia, ISIS!

 

 

 

Setiap kali Lamiya mahu lari dari “neraka” tersebut, dia pasti selalu tertangkap kembali! Kali ini,dia cuba lari lagi,malah cuba membawa beberapa wanita lain,dan tertangkap lagi.Dia harus diadili di pengadilan agama di Suriah! Hakim pengadilan memutuskan kalau mereka mahu membunuh Lamiya atau memotong kedua kakinya agar dia tidak boleh lari lagi!

 

Lamiya pun menjawab begini,”Kalau kamu semua potong satu kakiku, aku masih boleh menggunakan kakiku yang lain untuk kabur. Dengan kata lain, aku tidak akan berhenti mencuba untuk lari!” Sampai pada akhirnya hakim berkata jikalau Lamiya lari lagi,jangan berhenti menyiksanya!

 

 

Semua bertanya – tanya, kenapa Lamiya harus disiksa seperti ini? Semua itu hanya kerana, Lamiya menganut agama Yazidi,agama tradisi Asia Timur. Dia dijual kepada ISIS sehingga para lelaki tentara ISIS boleh melempiaskan hasrat mereka.

Tidak seperti wanita Yazidi yang pasrah menerima kenyataan ini, Lamiya malah terus melawan! Sampai beritanya tersebar hingga ke media internasional, dia ditolong oleh organisasi perlindungan wanita Jerman dan menjadi wakil wanita Nadiye Murad pada tahun 2016.

 

 

Lamiya sekarang sangat berani mengeluarkan suara untuk melindungi semua wanita yang disiksa. Dia tahu bagaimana dia disiksa, dihina, dan dilecehkan. Diumur 18 tahun ini, dia telah menjadi wnaita yang berani!! Dia membela semua wanita, tanpa memandang apapun agamanya.

Lamiya sendiri berasal dari Utara, Kocho. Dia hidup dikalangan keluarga yang sederhana di mana keluarganya pengembala.Cita–citanya menjadi seorang guru, tetapi semuanya itu hancur ketika dia ditangkap oleh ISIS.

 

 

Lamiya waktu itu tidak tahu kalau orang yang menjualnya itu menjualnya kepada ISIS. Dia hanya dengar Daesh (Nama lain dari ISIS).

Sampai pada Ogos 2014, ISIS datang ke desanya dan memaksa mereka untuk mengubah kepercayaan mereka. Beberapa anggotanya sempat melarikan diri,ada yang di bunuh dan dia satu–satunya telah ditangkap ke markas ISIS.

 

 

Lamiya masih ingat ”Waktu itu, aku sangat takut. Aku teringat papaku, keluargaku, hidupku. Mereka (ISIS) telah membawa semua lelaki di desaku.Tua,Muda dan kanak-kanak!”

Disaat itulah, Lamiya melihat ayah dan kedua saudara lelakinya untuk kali terakhir. ISIS berkata semua lelaki-lelaki itu  dibawa ke gunung Sinjar,kemudian,terdengar bunyi tembakan dan Lamiya tahu dengan bahawa mereka semua telah dibunuh oleh ISIS!

 

 

Lamiya dan ketiga saudara perempuannya,telah diperlecehkan oleh ISIS,”Mereka mulai meraba kami,cium kami!” sampai di Suriah, terang – terangan di depan orang awam,mereka diperkosa berganti-ganti oleh para tentara ISIS. Jika ada yang cuba menolak atau memberontak,mereka akan di pukul hingga pengsan dan para tentara yang melihat wanita yang pengsan, akan lebih suka untuk memperkosa mereka!

 

 

Lamiya berkata sambil menangis,”Melihat lelaki lelaki tua itu,menyerang wanita–wanita itu sangat menyakitkan! Aku melihat, gadis 9 atau 10 tahun sedang menangis kerana takut, malah dipukul oleh mereka! Aku tak boleh membayangkan kekejaman mereka!”

Selanjutnya, seorang pakcik dari Arab yang berumur 40 tahun membeli dirinya dan adiknya. 3 hari di rumah orang tua itu, Lamiya dan adiknya disiksa dan tak boleh berbuat apa – apa kerana tangannya diikat.

 

Tidak berakhir sampai disitu, Lamiya dan adiknya dijual kembali ke tentara ISIS lainnya dengan harga yang murah dan Lamiya terus disiksa.

 

 

Kerana tidak tahan dengan seksaan ini, Lamiya terus berusaha lari..!  Bagi dirinya, lari dengan mati ditembak, itu sama saja dengan berada disitu dan semua penyeksaan – penyeksaan itu. Kerana itulah dia terus berusaha untuk lari!

 

 

Sampai satu hari, di sebuah kem ISIS, Lamiya berusaha lari lagi bersama seorang wanita yang berasal dari kampung yang sama dengan dirinya, Katherine dan adiknya yang berumur 9 tahun Almas. Mereka lari pada malam hari dan berjaya..!!! tapi sayangnya, Adik kecil Almas itu, terpijak bom dan meletup di atas tubuh Katherine dan Almas. Mereka berdua mati dan Lamiya luka berat.Nasibnya baik Tentara dari Jerman menemuka Lamiya dan membawanya ke kem mereka dan mengubatinya, namun Lamiya telah hilang bola mata kanannya.

 

 

Akhirnya, organisasi Jerman Luftbrucke Irak, membawanya ke Jerman dan mengubati mata kirinya agar dia tidak kehilangan mata penglihatannya. Dalam proses pemulihannya, dia sering bermimpi dan ngigau,”Tolong wanita yang lain… tolong…”

 

 

Lamiya berkata,”Orang–orang itu (ISIS) mahu menghapuskan suku dan agama kami. Tapi kami masih hidup! Tanggung jawab aku adalah membawa perempuan–perempuan kami keluar, lepas dari penderitaan ini semua! Mereka akan mendapatkan balasan yang setimpal!”

 

 

 

Kisah Lamiya ini mengingatkan kita, perang, penyiksaan, tidak mendatangkan keuntungan apapun. Manusia diciptakan berbeza itu demi mengajari kita agar kita bisa saling menghargai, menghormati, bukan malah saling menghancurkan dan membinasakan bukan?


SUMBER

 

Post a Comment