loading...

KANAK-KANAK DISEMBUNYIKAN DI DALAM KERANDA OLEH WANITA INI..SEBABNYA...??

WANITA INI MENYEMBUNYIKAN RIBUAN KANAK-KANAK DI DALAM KERANDA... APABILA DIA DI TANGKAP ALASANNYA AMAT MENGEJUTKAN SEMUA ORANG...






Irena Sendler dilahirkan di Warsaw, Poland pada 15 Februari 1910. Bapanya mengajar banyak perkara-perkara sebagai kanak-kanak - tetapi dia ada satu motto dia akan sentiasa membawa bersama mereka: sentiasa membantu golongan yang memerlukan.
Ketika Irena berusia tujuh tahun, ayahnya meninggal dunia akibat tifus. Tetapi tahun-tahun yang dia ada bersama ayahnya akan mempunyai pengaruh besar terhadapnya. Semasa dia bertambah tua, dia mengikut jejak langkah ayahnya. 
Bapanya yang merupakan seorang doktor, menjadi idola Irena. Beliau bekerja sebagai pekerja sosial di Jabatan Kebajikan Warsaw, di mana beliau membantu menyediakan makanan dan pakaian untuk keluarga yang memerlukan.
Pada masa itu, penganiayaan Yahudi adalah biasa di Eropah setiap hari, tetapi Irena - seorang Katolik yang setia - enggan menyerah untuk prasangka. Dia membantu beberapa keluarga Yahudi, sama seperti dia membantu orang lain. 
Sejurus selepas permulaan Perang Dunia II, Nazi menciptakan ghetto Warsaw, di mana keluarga Yahudi ditahan. 
Gettot adalah ghetto Yahudi terbesar yang ditubuhkan oleh Nazi dan sebahagian besarnya tinggal sekitar setengah juta orang Yahudi di dalam tembok. Kehidupan yang dahsyat di kawasan itu dicirikan oleh kesesakan, kelaparan, ketidakpastian dan penyakit. 



Irena, bimbang tentang keadaan hidup yang dahsyat, memutuskan untuk terlibat. Dia menyertai Zegota, pergerakan penentangan rahsia Poland yang bekerja untuk menyelamatkan orang Yahudi.
Irena menyedari bahawa dia terpaksa melakukan sesuatu - walaupun itu bermakna pada masa yang sama risiko kepada kehidupannya sendiri. Bersama rakan sekerja lain, dia diam-diam mula membantu anak-anak Yahudi terbang dari gettot.
Kebanyakan penduduk gettos pergi ke mesyuarat kematian selamat, baik dengan membunuh di dalam tembok atau dengan mengusir ke kem-kem tahanan. Irena melawat banyak rumah dan keluarga Yahudi, tetapi walaupun dia mempunyai niat yang baik, ada ibu-ibu yang enggan meninggalkan anak-anak mereka kepada orang asing. 
Oleh sebab Nazi mempunyai kawalan dan pemantauan yang sangat kuat, Irena terpaksa mencari cara kreatif untuk menyembunyikan anak-anak supaya mereka dapat terbang.Salah satu cara ialah memasuki ambulans dan berpura-pura untuk mengambil pesakit yang sakit dan membawa mereka ke hospital lain. Walau bagaimanapun, apabila pengawasan meningkat, Irena terpaksa menyembunyikan anak-anak dalam karung, beg dan keranda.
Terutamanya operasi menyelamat berlaku ketika seorang bayi bernama Eluzina diselamatkan. Irena menyembunyikan kanak-kanak itu di dalam kotak kayu, yang sebenarnya dimaksudkan untuk mengangkut bata. 
Gadis itu, yang hanya 5 bulan, boleh dibawa masuk dengan selamat. Satu-satunya perkara yang dia bawa dengannya adalah pinggan perak kecil, yang ibunya telah bersembunyi di dalam pakaiannya.


Lebih daripada 2500 kanak-kanak diselamatkan dengan cara ini. Irena juga membawa rekod semua anak yang dia bawa dengan selamat. Senarai itu tersembunyi dalam tin tin, dikebumikan di taman jiran.
Pelannya berjalan lancar sehingga suatu hari apabila segala-galanya ditemui: Nazi menemui apa yang dia lakukan dan meraihnya.
Irena dihantar ke penjara di mana dia diseksa oleh Gestapo dan mendapat kedua tangannya patah. Tetapi walaupun rasa sakit dan keganasan, dia menentang dan enggan memberi maklumat tentang anak-anak atau keluarga mereka.
Akhirnya  , Nazi menyerah dan menjatuhkan hukuman mati kepadanya. Tetapi nasib mempunyai rancangan lain untuk Irena. 
Sesetengah pembantu Irena berjaya merosakkan salah seorang tentera di penjara, yang menganggapnya terbang.
Dari hari itu - hingga mati beberapa tahun kemudian - Irena hidup di bawah identiti palsu. Tetapi dia tidak pernah berhenti membantu orang lain.
"Kebencian terhadap penghuni Jerman lebih kuat daripada ketakutan. Di samping itu, ayah saya mengajar saya untuk menyerahkan tangan lemas.Kemudian Poland tenggelam, "kata Irena dalam wawancara dengan Sydsvenskan . 


Setelah bekerja keras untuk membantu orang lain sepanjang hidupnya, Irena meninggal dunia pada usia 98 tahun.
Dalam banyak cara dia seorang wira yang terlupa dan tidak banyak yang tahu tentang perbuatannya. 
Pada tahun 1964, Irena Sendler telah dianugerahkan gelaran penghormatan Israel "Yang Baik di antara Bangsa" dan pada tahun 1997 beliau telah dinamakan untuk Hadiah Keamanan Nobel. 
Bagaimanapun, hadiah itu dibawa kepada Al Gore, seorang ahli alam sekitar dan bekas calon presiden. 
Walau bagaimanapun, Irena tidak terlalu terburu buru, dia memilih untuk menghormati orang lain. 
"Saya tidak bersendirian, tetapi mempunyai sepuluh sepupu saya yang indah," jelasnya. 


Walau bagaimanapun, terdapat beberapa orang yang tidak akan melupakan usaha beliau. 
"Sekarang, kedua-dua anak dan cucu datang kepada orang yang saya selamatkan dan menyambut saya," kata Irena. 
Wanita yang indah dan berani ini, dengan hati emas, tidak mungkin akan  dilupai..!! 

SUMBER

Post a Comment