loading...

GAMBAR - AFGHANISTAN SEBELUM DI SERANG TALIBAN..



FOTO INSAN 1960AN, AFGHANISTAN MENDEDAHKAN  KEHIDUPAN SEBELUM  SERANGAN  TALIBAN

Ketika diminta untuk menvisualisasikan zaman moden Afghanistan, imej negara yang terkena perang di bawah kendali Taliban sering teringat.
Walau bagaimanapun, terdapat satu ketika di mana negara ini memancarkan kedamaian dan nasib baik.
Profesor Universiti Dr. Bill Podlich menyimpan fasa ini dalam sejarah ketika dia pergi ke Afghanistan pada tahun 1967 bersama Margaret, isterinya, dan Jan dan Peg, dua anak perempuan remaja mereka.
Alasan utama untuk relokasi mereka membincangkan keinginan Dr. Podlich untuk menjadi Pakar Prinsip Pendidikan
Apa yang diambil oleh Dr Podlich adalah tanah liberal dan gaya hidup Barat.
Terdapat anak-anak lelaki yang tersenyum, gadis belajar di bilik darjah, wanita memakai skirt pendek pada hari yang hangat, dan keluarga hanya menikmati di luar syarikat masing-masing.
Malangnya, suasana menaikkan ini sepenuhnya berubah hanya satu dekad kemudian.
Afghanistan ditarik ke dalam perang, menyerang, dan menjadi negara yang diperintah oleh Taliban.
"Apabila saya melihat foto ayah saya, saya mengingati Afghanistan sebagai sebuah negara dengan beribu-ribu tahun sejarah dan budaya," kata anak perempuan Dr Podlich, Peg, yang menghadiri Sekolah Antarabangsa Amerika di Kabul, memberitahu Denver Post.
"Ia merupakan satu pengalaman yang menyayat hati untuk menonton dan mendengar tentang penderitaan mendalam yang telah berlaku di Afghanistan semasa peperangan selama hampir 40 tahun.
Orang-orang penyayang yang sombong dan bangga telah ditewaskan oleh pasukan yang dahsyat. "Kini, masa-masa bahagia hidup di dalam foto sahaja..























semua gambar  adalah koleksi Dr. Bill Podlich

Post a Comment